Om Klassisk Tegneskole

motiver.jpg

Baggrund

Klassisk Tegneskole åbnede dørene i maj 2012 i Nynne Saverys atelier. Formålet er, at skabe et inspirerende læringsmiljø for især visuelle mindet unge og dem, der i øvrigt er nysgerrige. Der er sket meget siden vi startede. I dag tilbyder vi undervisning indenfor en bred vifte af udtryk, teknikker og forløb.

Vi kører med faste hold, der starter samtidigt med skolernes start og slutter, når skolerne igen går på sommerferie. Man kan sagtens komme ind på et hold midt i sæsonen. Undervisningen vil altid tage udgangspunkt i den enkelte elev.

Herudover tilbyder vi en række workshops og dags- kurser. Få det hurtige overblik i kalenderen her

I april 2024 flyttede vi til lidt mindre, men meget hyggelige lokaler på Bentzonsvej 54, og har dermed forladt vores første lokaler, der dannede ramme for skolens første 12 år. Nogle ting kommer vi til at gøre anderledes i den kommende tid. Kalenderen vil være et godt sted at holde sig opdateret i.

Fordybelse.jpg

Tid til fordybelse

En tegning tager den tid, den tager at lave.

Nogle elever bruger adskillige gange på at gå i dybden med et motiv, andre handler hurtigere. Den ene arbejdsgang er ikke mere rigtig end den anden. Vi vægter erfaringerne højt. Det betyder, at vi hele tiden har for øje om der sker en udvikling for eleven. Nogle gange ligger udviklingen i, at eleven i en længere periode tegner det samme motiv om og om igen for at blive mere sikker i sin sag. Andre elever skifter mellem teknikker, materialer og emner oftere. Det handler mest af alt om, at vi lærer på forskellige måder, men alle elever præsenteret for en række emner og temaer på skolen.

omkring.jpg

Om undervisningen

Med udgangspunkt i den enkelte elev, arbejder vi med en lang række teknikker som: form; lys og skygge (skraveringer); perspektiv; farve- og materialelære; akvarel; pastelkridt; portræt; landskab; opstillinger; tusch og kul. Andre emner kan tages løbende op. Der er croquis den 1. mandag i måneden i vinterhalvåret på skolen for aldersgruppen 18 +. I forårsperioden kan datoerne dog varierer grundet helligdage. Derudover byder vi på et mindre bibliotek som løbende bliver udbygget med relevant litteratur.

Kort sagt: Med baggrund i både teknikker, tilbud og elevernes ønsker, bestræber vi os på at stimulerer elevernes evner frem til deres personlige udryk kombineret med dannelse.

Der er både holdundervisning og individuel vejledning.

Vi lægger vægt på, at det er en proces at lære tegne. Det betyder, at det tager den tid, det tager, at blive færdig med en tegning. Omvendt har vi i perioder også en mere legende tilgang til tegningen, hvor det er det eksperimenterende, der i højsæde. Eksperimenterne er med til at give et erfaringsgrundlag, der hjælper de øvrige processer på vej.

OBS!
Diagnoser:
Meget af undervisningen bygger på elevernes egne erfaringer, abstraktionsevne og drive. Det er ikke nødvendigvis et problem, at have en diagnose, men vi anbefaler at tage en dialog med os, før eleven starter på skolen. I nogle tilfælde spænder diagnoser ben for læringen, og der er ingen grund til at skabe unødvendige nederlag.